Sunday, February 5, 2017

Perak 2016 (part 1)

Entri kali ni hanya untuk memberitahu perbezaan kalau kau pergi holiday waktu cuti sekolah + public holiday dengan waktu biasa je...dari segi waktu perjalanan dan jugak tahap stress...

Pertama kali aku ke Perak waktu tu bulan oktober..adik ada konvokesyen kat Ipoh...kitorang 1 family rancang dengan sebaik mungkin takut bajet burst...sebab sumber kewangan waktu ni betul2 terhad...tapi nasib baik la ape yang dirancang berjalan lancar..Alhamdulillah...

Aku book hotel dekat booking.com sebulan sebelum kitorang datang Ipoh. Tapi belum ape2 dah ada isu..boleh pulak pihak hotel salah tengok alamat booking..tengah2 malam call aku sebab salah tarikh...sabor je la dyan oi...esoknya bile call balik tanya la kenapa call tengah2 malam...rupanya salah tengok tarikh booking...haishh..booking awal salah..kalau tak booking awal lagi salah..


Inilah hotelnya...nak carik hotel ni sikit punya pusing..google map punya pasal...
Kegeraman sebab kacau aku tengah malam hilang bile dapat bilik hotel dengan harga murah even 2 bilik dan hotel yang boleh tahan selesa....aku stay dengan adik aku 1 bilik..ibu dengan ayah 1 bilik...sekarang memang kena bilik asing..u know untuk keselesaan kitorang sendiri kan..kalau dah kahwin lain citer ma.

Jarak masa perjalanan dari JB ke Ipoh lebih kurang 7 jam macam tu..so memang 7 jam la..btw..tu la papan tanda Ipoh yang budak2 panjat sampai jadi viral...


dah jumpa hotel...freshen up..keluar balik carik tempat amek jubah dengan tempat konvo adik pulak...jarak dari hotel ke tempat adik dalam 40 minit..tapi jalan2 kat Ipoh ni boleh tahan pening gak la..ada one way ada pulak elok je straight tetiba ada simpang belok pulak...aku memang tak berani drive...so hanya ayah je yang drive..


esoknya lepas settle amek jubah adik..kitorang pergi Gunung Lang...nak photoshoot kekdahnya..layankan je la...lagipun ramai cakap tempat tu cantik..so nak tengok la cantik ke idok..


Sebenarnya ada taman kat kawasan bukit sana...tapi kena by boat...waktu kitorang sampai tempat jual tiket tengah rehat..so memang idok la nak ke sana..maybe next time...



Kat sini banyak betul keli Afrika..tapi ayah cakap keli Afrika ni tak sedap walaupun saiz badan memasing macam Aslan..baling je roti mulut sebesar penumbuk diorang bukak...seriau tengok..selain keli ada jugak ikan patin dengan tuntung...kalau tak tau tuntung tu apa korang pegi tanya pakcik google...
esoknya adik konvo...sempat jugak aku jumpa bff aku merangkap ex roommate masa study dulu...rindu giler bak hang kat dia..kalau datang Ipoh memang amek kesempatan la..bile lagi nak jumpa kan...





masa google2 tempat makan sedap ada nampak nama restoran nasi vanggey yang top kat Ipoh..restoran tu pulak dekat dengan hotel..so kalau tak singgah memang rugi la...


lepas konvo adik settle kat Ipoh..kitorang terus balik KL...dah alang2 kan..tapi trip kat KL aku malas nak citer..takde benda best sangat..it's just aku dapat lepas rindu akat bff aku lagi sorang pulak...


sile baca caption ape yang kitorang buat...


ok nanti bersambung part 2 pulak...

No comments: